РЕАЛНОСТ
превод: Георги Ангелов
РЕАЛНОСТ
един от най-добрите стихове на Лорка:
«агония, винаги
агония…»
мисли за това, когато
убиваш
хлебарка или
вземаш бръснача, за да се
се обръснеш,
или се събуждаш сутрин,
за да посрещнеш
изгрева.
ВСИЧКИ ТЕЗИ МНЕНИЯ
всички тези мнения, които защитаваме,
съвсем не са свързани с разбиране,
защитаваме ги
от скука, или от страх, или за пари,
или защото сме се побъркали;
нашата свещ и кръгът светлина, хвърлян
от нея,
са малки,
толкова малки, че не сме в състояние
да го понесем,
стремим се напред, вкопчили се
в Идеята
и губим Центъра:
без фитил всичко е само восък;
имена, означаващи някога
мъдрост,
изглеждат сега като надписи
в призрачен град
и само гробовете са реални.
СТИХОВЕ
необходимо е
много
отчаяние
неудовлетвореност
разочарование
за да
се напишат
два
добри
стиха
това
не е
за
всеки
и
да се пишат
стихове
и
дори
да се
четат
КАКВО ИМ ТРЯБВА
Вальехо писал за самотата
и умрял от глад,
проститутка хвърлила ухото
на Ван Гог,
Рембо избягал в Африка
да търси злато и спечелил
неизлечим сифилис,
Бетховен оглушал,
Паунд го карали по улиците в клетка,
Чатъртън взел отрова за мишки,
мозъкът на Хемингуей бликнал
в портокаловия сок,
Паскал си прерязал вените във ваната,
Арто го държали в лудницата,
Достоевски бил изправен на разстрел,
Крейн скочил право под гребния винт,
Лорка го застреляли на пътя
испански войници,
Бъриман скочил от моста,
Бъроуз застрелял жена си,
Мейлър заколил своята,
ето какво им трябва -
проклетото шоу,
ярко осветен рекламен плакат
сред ада,
ето какво им трябва -
на стадото
тъпи
безсловесни
страхливи
тревожни
любители
на карнавала
БЛИЗОСТ ДО ВЕЛИЧИЕТО
на някакъв етап в живота ми
срещнах мъж, който твърдеше,
че е посещавал Паунд в лечебницата Св. Елизабет.
после срещнах жена, която
твърдеше, че не само е посещавала
Е. П.,
но е и била негова любовница -
тя даже ми показа
онова място
в “Кантос”,
където Езра уж я споменавал.
и така, имаше ги този мъж
и тази жена,
и жената ми каза,
че Паунд никога не е споменавал
за посещенията на този
мъж,
а мъжът твърдеше, че дамата
няма никакво отношение
към майстора,
че тя е
шарлатанка,
и тъй като не бях
специалист по Паунд,
не знаех, на кого от тях
да вярвам,
но едно знаех твърдо:
докато човек
е жив,
мнозина твърдят, че са му близки,,
което вероятно
не е така,
а след смъртта му, уви,
всеки го казва.
предполагам, че Паунд
не е бил познат нито с дамата,
ни с джентълмена,
но ако е познавал
някого от тях
или и двамата,
това е било срамна загуба
на време
в лудницата.
ИГРА НА ДУМИ
Момчетата
отново играят на думи,
пишат редове,
лишени от смисъл,
а после ги
представят
за изкуство.
Отново.
Момчетата
отново
висят на телефони,
отново
пишат
на редактори
и издатели -
съветват
кой да бъде редактиран,
кого
да издават.
Момчетата
отлично знаят -
или си с тях,
или си против тях.
Разбирате ли,
така се вършат нещата,
и само малцина
разбират
КАК
се вършат нещата.
Всички останали
СА ВЪН ОТ ИГРАТА,
и ако ти
не знаеш
кой е в играта
и кой - не,
не е страшно,
момчетата
още веднъж
ще ти го разяснят.
Момчетата
командват тук
много отдавна -
най-малко
от двеста
години.
И преди
да остареят и умрат,
те
предават мъдростта си
с мъчения и светкавици
на нови момчета -
за да пишат и те
редове лишени от смисъл
и да ги представят за изкуство.
Отново и отново…