ИЗКАЗВАНИЯ, ЦИТАТИ И АФОРИЗМИ

Корней Чуковски

превод: Красимир Георгиев

* * *
Детският писател е длъжен да бъде щастлив.

* * *
Преводът - това е автопортрет на преводача.

* * *
Колкото по-стара е жената, толкова по-голяма е чантата в ръцете й.

* * *
В Русия трябва да се живее дълго, тогава нещо ще се получи.

* * *
Писателският талант е в умението да избереш вярната дума и да я поставиш на вярното място.

* * *
Прочетете какво пишат американците за Толстой или французите за Чехов, или англичаните за Мопасан - и ще разберете, че духовното сближаване на нациите - това е беседа на глухонеми.

* * *
На когото е заповядано да чурулика, не трябва да мрънка, на когото е заповядано да мрънка - да не чурулика!

* * *
Видях Борис Лавреньов. Той роптае, че преименуваха Нижний на Горки. Беда е с руските писатели: един се нарича Михаил Голодни, друг Демян Бедни, трети Приблудни. Върви и назовавай градове.

* * *
Защо се организира пленум за детската литература? Аз няма да се изказвам. Ако се изказвах, бих се обърнал към младите поети с единствен въпрос: защо сте тъй бездарни? Тази реч би била много кратка - но повече нямам какво да кажа.

* * *
Човек, който не е изпитал горещо увлечение по литературата, поезията, музиката и живописта, който не е преминал през тази емоционална школовка, завинаги ще остане душевен урод, както и да преуспява в науката и техниката. При първото запознанство с такива хора аз винаги забелязвам техния страшен дефект - осакатеността на психиката им, „тъпосърдието” им (по израза на Херцен). Не може да се стане наистина културен човек, без да се преживее естетичното възхищение от изкуството.

* * *
Когато те пуснат от затвора и пътуваш за дома си, за тези минути си струва да живееш!

* * *
Да вземем например глагола умирам. Едно нещо е умря, друго - отиде във вечността, свърши, още по-друго - почина или заспа навеки, или заспа непробуден сън, или отправи се към праотците, представи се, а съвсем друго - издъхна, пукна, гътна се, подви се, сдаде багажа, вкочани се, ритна камбаната и т.н. Академик Щерба разделя езика на четири стилистични слоя: Тържествен - образ, вкусвам. Неутрален - лице, ям. Фамилиарен - муцуна, излапвам. Вулгарен - мутра, плюскам.

* * *
А сега ми се иска да се харесвам само на себе си.

* * *
Нашата баба закла гъските през зимата, за да не се простудят.

* * *
Да бъдеш неоригинален писател - това е да бъдеш мошеник. Талантът ще погледне която и да е вещ - и във всяка ще намери нова черта, нова страна, старото чувство той ще почувства поновому. Затова неталантливият писател, който се явява на света, само за да изложи в стихотворна форма краснописа си, може да си седи и не трябва да се меси. Господа читателите си знаеха това и преди него. За писането може и трябва да се захваща само талантът. Пошлостта и скуката са скверни неща, това ние ще чуем от Чехов, а ако Митницки се заеме да пропагандира същите тези неща, то ще ни се стори, че той ни се присмива и издевателства. Нали цялата работа на художника е да надвие навика. Цялата работа на художника e така да ми съобщи за известна, позната ми вещ, че да ми се стори, че за пръв път се срещам с нея, че всички мои предишни, обикновени представи за вещта не заслоняват нейния действителен смисъл и значение. Човек привиква към всичко, приспособява се към всичко - отхвърлете следствията от тези навици и приспособявания и ще накарате да затрептят нашите сърца
от истинското познаване на нещата, от така нареченото художествено чувство. Само художникът може да отхвърли тези обикновени, привични представи или, по-добре казано, той не умее да не ги отхвърли.

* * *
Единственото, което е здраво в моя организъм - това са изкуствените ми зъби.

* * *
Говори дете: „Татко се върна от работа, изморен е и гледа телевизора. А мама каква е госпожа, започна да пере!”

* * *
Мерзавците преди всичко са глупаци. Да бъдеш добър е къде по-весело, по-забавно и в края на краищата по-практично.

* * *
Преди човешкото детенце да научи, че на света има ден и нощ, огън и вода, бяло и черно, долу и горе, смърт и живот, то с очите си вижда, че светът е разделен на две части - на татко и мама.

* * *
Странно нещо - репортер! Всеки ден, ставайки от леглото, той се хвърля към вмирисаната повърхност на живота, измъква от нея всичко необичайно, всичко уродливо, всичко крещящо, всичко, което така или иначе нарушава комфортния живот на околните, измъква, влачи със себе си във вестника - и след това самият този вестник - това събиране на чудесата и необичайностите на деня, с всички войни, пожари и убийства, става необходима принадлежност за комфорта на нашия жител - като опитомен вълк в желязна клетка, като бурно море, заобиколено с изящни пръти.

* * *
Поезията съществува не за да я изучаваме и критикуваме, а за да живеем с нея.

* * *
Миналото винаги е прекрасно и никога не е трагично. Трагично е само настоящето. Изживяната трагедия е легенда.

* * *
Свободата на словото е много необходима на ограничен кръг от хора, а бошинството, даже и от интелигентите, си върши работата без нея.

* * *
Човек се ражда, за да износи четири детски палта и от шест до седем за възрастни. Десет костюма - ето го и целият човек.

* * *
Децата живеят в четвъртото измерение, те в известно отношение са луди, защото за тях твърди и устойчиви явления са колебанията, люлките и непостоянството.

* * *
Ако ви се прииска да застреляте музиканта, поставете заредената пушка в пианото, на което той ще свири.

* * *
Да се задържат в литературата се удава на малцина, но да останат - почти на никого.

* * *
Жорж разрязал с лопатка дъждовния червей наполовина.
- Защо направи това?
- На червейчето му беше скучно само. Сега те са два. Стана им по-весело!

* * *
На момиченце на четири и половина години прочели „Приказка за рибаря и рибката”.
- Ама че глупав старец - възмутило се то, - искал е от рибката ту нова къща, ту ново корито. Да си беше поискал веднага нова старица.

* * *
Ще стана толкова рано, че все още ще е късно.

* * *
За да се постигне чистота на езика, трябва да се воюва за чистотата на човешките мисли и чувства.