ПТИЦИ ЛЕБЕДИ

Иванко Маринов

          /Не/сантиментални поетични сюжети

Не можеш да пишеш, без да работиш, без
да гледаш ятата гъски-лебеди, които народ след
народ, школа след школа летят над теб…
Шкловски


ПАМЕТНИК

/Пол Верлен /

Студена утрин. Скреж. Монмартр.
Откриват паметник наблизо.
А тъмното бистро затваря -
не влиза никой, не излиза.

Артюр Рембо не идва да потърси
пред чашата абсент поета.
И мраморната маса* е пребърсана.

Откриват паметник. Ланда, карети…

А сервитьорите метат. Не връзват
днешния паметник с тихия пияница…
Тук предговорите завършват.

Следва
посмъртното издание на Дебелянов.

—————————–

* Впоследствие оградена с червен кадифен шнур и с табелка: „Тук писа своите нощни стихове гениалният поет - с и м в о л и с т Пол Верлен”/ /Свидетелство на скиталеца, артист и бохем Йордан Рибаров, посетил злачното подземие в Париж. /


ДАМАТА В ЧЕРНО

/Мара Белчева /

Кириле Христов, другарче на Пенча! -
хайде с тия детински игри.
Що така те уплаши г-жа Белчева,
та от нея се изпокри?!

Пращах за тебе пристойни хора.
/Нямам трон в моя скромен салон /
Исках сал да си поговорим.
А ти ми стори фасон.

Знам прекрасно, че вие с Пенча
се недолюбвахте напоследък.
Тъкмо щеше да идва Йенсен,
да го превежда на шведски.

Кьор-фишек беше пустия „нобел”! -
Пенчо завехна и се стопи.
Тоя Нобел го мъчи до гроба.
Друг да беше, да би се пропил…

Аз ще дойда в театъра, в черно.
/Било писано да се свидим./
Ти смутен, аз смутена…
Разказвали очевидци.

Ще те водя на „Цар Крум” номер три.
В кабинет с Пенчовите портрети.
Това София няма да ми прости! -
и на тебе, скандален Поете.


ЕЛАБУГА

/Марина Цветаева/

П о е з и я т а
к а т о в с я к о б л а г о р о д с т в о. ..

Дворянката е простила
сугинския студ и мрак.
Но не и отнетия Рилке.
Уморения кон Пастернак.

Тя ще измие чиниите
на охраната в Елабуга.
И ще затегне клупа
около смуглата шия.

… з а д ъ л ж а в а !


ТРЮМЪТ

/Сергей Есенин /

             „Ну, кто из нас на палубе большой
              Не падал, не блевал и не ругался!”
                                                           Есенин

Старата песен, мой боже! -
пак опряхме до трюма.
Горе се дерат кожи.
Думите нямат думата.

Нашата душа проста
знае и други каубои.
Горе се хрускат кости.
Отврат е това шоу.

В трюма палват цигари.
Носят водка, шампанско…
Чака ли нещо на бара
циганката испанска?*

… Нещо се поунесохме.
/Нощната стража се сменя. /
Губи ми се Есенин.
Мина корнет Оболенски…

—————————–

* Хитаната Кармен


ХИПОДРУМ

/Владимир Висоцки /

Ти беше чудото в табуна.
Кентавърът между звездите…
Но в чашата на Хиподрума
пак мятат зар за фаворита.

Несладка участ - вечно втори! -
дете-сираче на съдбата.
С юздата реже твоя порив
жокеят - малък мил предател.

Но първият издиша нещо.
И не от старост и нерадост-
защото всеки миг усеща
изгарящия дъх в тила си…

Накрая ще отпадне конят,
от който ти горчаха дните.
…От днес-нататък теб ще гонят
ония яростни копита!


РИЦАРСКИ РОМАН

/Мигуел де Сервантес*/

С две рани - раменна и бедрена -
аз, де Сааведра* се сражавах
на борда на галерата.
На кралската „Маркеса”…
Плениха ме берберите.
Не ме обесиха.

След година потропах измъчен.
Отвори ми сама Дулцинея.
Беше усмихната.
Съжалявала…
                 Имала гости.

В най-ближната кръчма
се напих по матроски.

—————————–

* „ Сервантес” е псевдоним след африканския плен, по непотвърдени източници идва от„серва” - роб. /Бел. моя, И. М. /


ПЕРИГЕЙ

/Улис Одисей/

Моето време отмина -
уморих се от лудости, сине!

Стига с тия троянци, ахейци,
данайци и танганайци…
Пчелен восък в ушите
на сирените - тия
нимфи ли, нимфоманки ли, знам ли ги…
Няма какво да ни липсва
и оная прекрасна свинарка Калипсо.

Ако има какво да се кая…
Като последен кретен изоставих
на райския бряг Навзикая.

Слепия с лира и сопа
ме върна при Пенелопа,
дето ме чака на камънака
Итака.

И си тъче платното.
И не рита кросното.

Сине мой Телемах! -
трябва да идеш при нея.
С риск Навзикая
                     да те познае.
/В теб личи Одисей,
както в Майкъл - Кърк Дъглас!/

Ще те моля - побързай! -
тя е в опасна възраст.
Тръгвай сине, отивай.
Знам какво е „горчиво”…