НАГОРЕ

Румен Стоянов

Карах отпуск и реших да отида пеш до манастира: делник беше, малцина излизат в планината, ще мога спокойно да се отдам на съзерцание и размисъл. До неголямата обител с църква от петнадесети век водеше асфалтов път, но и преки пътеки, прекосяващи криволичещото шосе.

От една пресечка зърнах човек в гръб, той бавно крачеше, навеждаше се често, вземаше нещо от платното и го хвърляше върху тревата или сред дърветата. Ония действия ме озадачиха, забързах и скоро се изравних с него.

- Добра стига. Накъде?

(Ще спестя подробности и ще предам само онова, заради което разправям случката).

- Дал Бог добро. До манастира.

- И аз натам съм тръгнал. Може ли да вървя с вас?

- Може. Искате да говорим ли?

- Ами по-точно да ви питам нещо.

- Кажете.

- Какво събирате из пътя?

- Разни работи. Най-вече обвивки, от дъвки или от друго, цигарени и кибритени кутии, въобще всичко хартиено.

- Защо?

- Нали виждате. Хвърлям го в тревата и в гората.

- Защо?

- Пътят става по-хубав, а там боклуците изгниват, не замърсяват. Чистя настилката и торя гората.

- Защо?

- Приятно ми е. Чувствам се полезен.

- А шишарките, жълъдите, клонките, защо и тях ги махате?

- Върху асфалта за нищо не служат, сред дърветата ще огният или може би ще родят. То е тяхното предназначение и трябва да стигнат до него, защо да не им помогна.

- И тъй докъде?

- До горе, до манастира.

- Какъв сте по професия?

- Православен.

- То не е професия.

- За мен е.

- В какъв смисъл?

- Идва ден, когато всяка професия губи значение и нещата се измерват единствено с добро и зло, с любов към Бога.

- За всекиго ли идва тоя ден?

- За мен дойде.

- По-добре ли е така?

- Животът има своя ход и е хубаво, че дочаках тоя ден.

- Близките ви знаят ли какво правите тук?

- Не. Знаят, че съм вършил работи, които изглеждат по-чудновати.

- Значи вие ще се изкачите до обителта и ще се наведете стотици, ако не хиляди пъти да вземате и хвърляте туй-онуй?

- Да. И като се връщам също. Но ще вървя от другата страна на платното.

- Обет ли е?

- Не. Обет се дава, кога молиш Бог да изпълни някое твое желание. Аз нищо не пожелах.

- Защо тогава го правите?

- Обител е свято място, не е хубаво да ида ей така, на излет. Не е достатъчно свещ да пална, Боже, помилуй да кажа.

- Неправенето на добро зло ли е?

- Зло не е, но не е достатъчно, за да е добро.

- Това, чистенето, удовлетворява ли ви?

- Донейде. Поне малко повече от бездействието.

- Словото действие ли е?

- Е. Щом идва от чист и духом силен. Аз съм твърде слаб. Не ме бива по словото, гледам нещо с ръцете да свърша.

- Не бих рекъл, че не ви бива по словото. С какво сте си вадил хляба?

- Ако толкова искате да знаете, бях от техническата интелигенция. Технократ, ако щете.

- Кое за вас е хубаво и кое лошо?

- Което е хубаво и лошо според православието.

- Все пак?

- Самата мисъл за лошо, тая самата дума влияе зле на хората и гледам да я избягвам.

- Възможно ли е?

- Вместо да мисля и казвам това е лошо, казвам това не е добро.

- Помага ли? Злото съществува.

- Но не и в моята душа.

- Все пак предпочитате делото пред словото?

- Хората сме различни, всекиму е ясно за какво по го бива.

- Подир вас ще стане пак мръсно.

- Знам. Но за някое време ще е чисто и някой ще се зарадва. Пък и на душата ми ще бъде малко по-чисто.

- Значи го правите за душеспасението си?

- Може и тъй да се разбира. Просто ми е драго като се обърна и додето път виждам да е чисто.

- С това ще спасите ли душата си?

- То не е еднократно или многократно действие, а начин на живот.

- Толкова много ли сте загрижен за душата си? Простете, не е ли това себичност все пак?

- Имам съпруга, деца отгледахме, те отдавна поеха всяко живота си, дълго упражнявах общественополезен труд, трябва да сторя нещо и за душата си, какво друго ми остава: да ламтя за почести, да трупам вещи, имоти ли? Предпочитам да правя добро, макар на дребно, аз съм малък човек, големи дела не ми отиват.

- Но злото остава.

- Да. Но с моите чувства, помисли и постъпки гледам да го отбягвам.

- Успявате ли?

- Понякога. Поне се опитвам.

- Искате ли да пиша за вас в печата? Може и без име. Ще се намерят ваши последователи я в планина, я край море, я в селища и от начинанието ви ползата ще бъде по-голяма.

- Воля ваша. Аз не искам последователи, не искам да променям света, би ми стигнало да променя себе си.

- Не е ли примиренство?

- За мен променяйки себе си е най-уместният способ да бъде променен светът. Впрочем, православието има една прекрасна дума: смиреномъдрие.

- Как се променяте?

- Довечера, преди да заспя, ще си представя как целият път до обителта е чист. То ми носи утеха, покой, радост, че не съм изживял нахалост тоя по Божия милост отпуснат ми ден. Какво повече ми трябва? Вие ако бързате, не се бавете с мен.

Не бързах, но се сбогувах и отминах: не бях достоен да вървя редом с онзи мъж.