ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА В РОМАНА „ЛУННИЯТ МОСТ” ОТ ИВАН ЕНЧЕВ
Романът „Лунният мост” на Иван Енчев /Изд. „Българска книжница”, С., 2020/ е плод на няколкогодишните усилия на писателя в интерпретиране и дешифриране на актуалните проблеми и въпроси на нашето съвремие.
Водещата линия в повествованието отразява времето на прехода с продължаващата му агония и противоречивост и с несвършващия процес на все по-нови и абсурдни, граничещи с нонсенса предизвикателства.
Те раждат новите герои и негативни персонажи, носители на циничен, брутален и нихилистичен /антипатриотичен/ морал.
Новобогаташите от съвременното поколение са личности от генерацията на постмодерното общество у нас. То е асиметрично, хиперконформистко, брутално, безкомпромисно и всеобхватно като алчност /първични, животински инстинкти и нагони/, предизвикващо и налагащо антиморала, апокалиптичността и катастрофичността в обществените порядки, норми, канони, правила, релации.
Фаворизира се материалният стандарт за сметка на духовността, като основната изходна императивна максима е, че „мизерията на стандарта ражда и мизерия на духа”…
По модела на художественото реализиране „Лунният мост” е един роман от жанра и традицията на нашумялото литературно течение през 70-те години на ХХ век в търсенето и постиженията на автори като Васил Попов, Кольо Николов, Кольо Георгиев, Станислав Стратиев и др.
Този „български модел” е изключително силно повлиян от стила на писатели като Джеръм Селинджър /„Спасителят в ръжта”/, Василий Шукшин /„Калина алена”/, Василий Аксьонов /„Колеги”/ и др.
Съвременното мислене и поведение в новите модерни времена са основните, контрапунктни моменти в генезиса и еволюцията на романа „Лунният мост”.
Галерията от строго индивидуализираните и диференцирани персонажи в сюжета преоткриват личностните си специфики и характеристики в миналото „несвършено време”.
Сред тях са дългогодишният емигрант от Австралия Станчо Станков - Щуреца, учителката Катя Калинова, счетоводителят Георги Йотов, разказвачът Благой Велинов - журналист и писател, работещата в чужбина Валя, бизнесменът Васил Калайджиев - Дебелия, известният архитект Драганов и др.
Повечето герои са някогашни съученици - все хора „на попрището жизнено в средата” и /както казва Катя Калинова/ „от двете неразделими страни на България: Родината и чужбината.”
Техните преживявания представят една своеобразна носталгия по чистотата на мечтанията и любовта като катарзис, извисяване и „опит за летене” - най-осмислената житейска философия на традиционното мислене.
С романтична атмосфера, приятно, лежерно настроение, забавен темпоритъм и без драматизиране на резките обрати в стила на мислене и поведение на персонажите еволюира процесът на контрастни и релативно-бинарни взаимоотношения на героите.
Често пъти това става с взаимоизключващи се морално-етични и житейско-философски принципни и/или безпринципни позиции. Такива са някои епизоди с участието на Георги Йотов и Васил Калайджиев; Валя и нейните вече задомени син и дъщеря; младия Станчо и неговия деспотичен баща…
Лунният мост на река Брезица е метафора на чистата и безкористна, алтруистична любов към детството, мечтите, Родината, към всичко свято според традиционния народен и християнски морал.
Уви! Днешният свят гъмжи от неистови страсти, мечтания, възходи и падения, победи и поражения, крах и възторг по илюзиите и мечтанията, дори когато са абстрактни и романтично-извисени.
Остро драматични са взаимоотношенията между родолюбеца Станчо /вуйчото от Австралия/ и неговия комерсиализиран племенник Станимир - новозабогатял зърнопроизводител.
Той пък като маниер на мислене и поведение прилича на Дебелия - безпардонния собственик на заграбени имоти и подозрителен туристически комплекс „Балкански рай”.
Тяхното поведение е емблема на безпринципно и нихилистично-циничния алгоритъм на индивиди от най-новото съвременно и модерно поколение в българската обществено-политическа и социално-икономическа система.
В чисто алегорично-символен план е внушена бинарната опозиция между поколенията на аналоговите и дигиталните технологии в съвременната мегасензитивна среда, която е изградена от фалшиви новини, паралелни светове, успоредни на установения обикновен свят.
Тази така различна съвременност е антипод като версия на ретроспомените на вече зрялото възрастно поколение на романтичните родолюбци и патриоти.
Към него принадлежи и самият автор, присъстващ дискретно и ненатрапчиво във визията на свидетеля-персонаж като журналист и писател.
Героите в повествованието са представени с техните романтични увлечения и любови, изгарящи страсти и опростени/усложнени мъжо-женски, противоречиви сластни и платонически взаимоотношения.
Много са тематичните препратки в този роман, но в цялото повествование под сянката на разрухата, отчуждението и отчаянието на хората на зряла възраст като лайтмотив звучи темата за имиграцията в битието на съвременното българско общество.
Това се внушава особено умело с епизодите, в които се пеят песните „Еничари ходят, мамо”, „Поручик Голицин”, „Моя страна България”.
Впечатляващо е художественото майсторство на писателя. Езикът на изложението е свеж, изказът - ясен, внушенията - умело обосновани според емоциите на героите.
На най-логични места в конструкцията на повествованието са обособени лирически отстъпления с впечатляваща психологическа наситеност /„Живата къща”, „Грехът на отец Калин”, „Елегия за Лунния мост”, „Най-зловещият кошмар”/.
Сюжетните събития се представят в естествена раздвиженост във времето и пространството.
Описанията на природната обстановка, където се развиват сюжетните епизоди, не са самоцелни. Те са пряко свързани с психологическата натовареност на ситуацията в преживяванията на героите.
Примерите са много. Дъждовната есенна утрин при раздялата на Станчо и Елена на летището преди неговото заминаване за Австралия е тягостна.
Като неин стилистично-психологически антипод е слънчевата романтична природна картина при разходката на Станчо и Катя край Троянския манастир.
Зеленчуковият павилион на алчния бизнесмен Дебелия гъмжи от досадни оси.
Потресаващи са пейзажите на повсеместната разруха в планинските селища. И не само там.
„Лунният мост” е един роман-метафора за своеобразния „тих бунт” на възрастните хора срещу новоналаганите „ценности”, антиправила, порядки, норми и нравствено-етични закони, продиктувани от съвременната действителност.
Стилът на талантливо изграденото повествование се родее с редица търсения и постижения на мнозина успешни български автори, чиито персонажи са „сърдити млади хора”, като при Енчев, семантиката е с обратен знак.
Определено сполучлив и ефектен в същността си, като умело конструиране и повествователна техника, „Лунният мост” от Иван Енчев е модерен роман, носещ в идейно-тематичен план повика за запазване и съхранение на традиционните български етични ценности.
В контекста на съвременните нрави и характери той е „вик за помощ” от страна на хората на зряла възраст в модуса на обществено-икономическия и политически алгоритъм на живота ни днес, сега и тук.