ПАРИ
На 28.10.2009 г. си отиде от света Доростолският митрополит Иларион. Вечен мир и покой на душата му!
“Литературен свят” публикува неговите беседи за изконните християнски ценности от месец декември 2008 г. и ще продължи да ги публикува в негова памет.
(Беседи на Доростолския митрополит Иларион през годините.)
Пари
Различно се гледа на парите. Едни ги презират, считат ги за причина на всички злини. Други пък им се радват и ги считат за непременно условие за добър и щастлив живот. Но и едните и другите признават, че без тях не може. Затуй, макар и от много хора да се презират, от същите се и желаят.
Парите окуражават в доброто, но и развращават и водят към зло – зависи от човека, как гледа на тях. Добродетелният човек желае, за да устрои добре живота си, а искрено вярващият ги иска и за да може да прояви християнската любов и милосърдие – да бъде полезен и за себе си, и за другите.
Притежанието на пари не е зло. Библейската история ни разказва, че е имало много праведници, които са разполагали с богатствата. Те, обаче, били господари на богатството си, а не негови роби. Не са си създавали от него идол, а са го поставяли в своя власт – не те да му служат, а то да им служи, не то да господарства над тях, те над него.
Има и такива човеци, които стават роби на парите си и тъй вредят на душите си. За такива именно Спасителят Христос казва: “Истина ви казвам, богат мъчно ще влезе в царството небесно, и още ви казвам: по-лесно е камила да мине през иглени уши, нежели богат да влезе в царството Божие.” (Мат.19:23-25).
Мъчно е да влезе в царството небесно оня, който трупа пари само за да живее охолно, лекомислено, за слава, за име. Изгубил всякакъв усет към доброто и благородното, той става лош и, с позволени и непозволени начини, гледа да увеличава своето имущество. Става зъл, подозрителен, завистлив на чуждите успехи, горд, надменен, високомерен и самонадеян.
Трябва да се знае и това, че бедността пък, сама по себе си, още не е добродетел, може да си беден, а да мечтаеш да забогатееш и живееш с разбирането на безумния, описан в Евангелието, богаташ, който казвал на себе си: “Душо, имаш много блага, приготвени за много години: почивай, яж, пий, весели се!” (Лук.12:19).
Добре е да печелим, но не да трупаме пари, а да бъдем разумни техни господари. С пари се дава възможност да се развият добрите дарби у човека – да учи, да добие знания, опит, да се сдобие с блага, да направи живота си приятен, разнообразен и полезен, да се прояви, въобще, в добри дела. А последните трябва да запълват живота на разумния човек.
Да печелим, но никога да не забравяме, че целта трябва да бъде благородна. Като казвам да печелим, не значи да трупаме пари, а да си създаваме условия за един сносен живот, да се избавяме от мизерията и робството на бедността: това пък не значи да станем роби на парите.
Щастието зависи от човека, а не от парите. Не трябва човек да се забравя, защото не знае, какво му носи утрешният ден. Парата е най-изменчивото нещо, а истинското щастие търси трайни източници за себе си.
Солон – гръцки мъдрец, посетил някога лидийския цар Крез. Последният бил много богат и затуй се считал за най-щастливия човек на света. Той показал на Солона съкровищата си и самодоволно го запитал като е ходил толкова по света, как му се струва – кого счита за най-щастлив на земята. Солон, без да мисли много, споменал името на някой си атински гражданин Телла и пояснил, че той бил добродетелен човек, мирен гражданин, радвал се на добри деца и внуци, най-после, в бой за отечеството си, загинал и атиняните му издигнали паметник.
- След него, кого намираш за най-щастлив? – пак запитал Крез, като очаквал да спомене неговото име. Но Солон отвърнал:
- Двама гръцки младежи Клеос и Битон.
Това били двама братя, здрави и юначаги, с голяма почит към стара си майка. Веднъж, за някакъв празник, тя трябвало да иде в храма. Но конете й били на нивата и закъснели да се върнат. Тогава двамата й сина се впрегнали в колесницата и я завели в храма. Народът като гледал тая картина по пътя, ублажавал и майката и синовете. Като пристигнали в храма, синовете уморени, задъхани, паднали на колене за молитва и умрели. И на тях бил издигнат паметник.
- Чужденецо атиански – извикал Крез, – нима за нищо не считаш моето богатство и благополучие, че дори и с обикновени атински граждани не искаш да ме сравниш?
- О, Крезе, отвърнал Солон, често пъти по-малко имотният е много по-щастлив от богатия. Пък и аз мисля, че човек, докато е жив, не може да се каже дали е щастлив или не, защото може да настанат много изменения в живота му. Никой не може да се нарече щастлив преди смъртта си.
Крез се разочаровал от разсъжденията на Солон, не искал повече да се разговаря с него и престанал да го счита за мъдрец. Но не минало много време и той трябвало да се увери в правотата на думите на философа…
Отворила се война с персийския цар Кир. Заредили се нещастия за Крез. По време на сраженията, последният бил пленен и победителят Кри, в опиянение от победата, заповядал Крез да бъди изгорен жив. И щом нещастният пленник бил поставен на кладата и огънят запален, спомнил си думите на Солона и пред събралия се народ извикал: “О, Солоне, Солоне, Солоне!”
Кир, като чул този вик, заповядал веднага да го снемат от кладата и да го запитат, що значат тия думи. Крез обяснил, че това е името на тоя човек, думите на когото са по-ценни от всички съкровища на света, и разказал за разговора си със Солона. Кир се трогнал и му подарил живота.
“Суета на суетите – всичко е суета!”
Щом Соломон, тоя, който в древността повече от всички се славел със своите богатства и със славата на най-велик цар, счита, че всичко е суета, трябва да признаем това. Парите най-малко могат да се считат като единствено условие за земно щастие, а сребролюбието често пъти помрачава ума на човека.
Една легенда разказва, че Мидас – цар фригийски – пожелал до каквото се докосне да се превърне в злато. Тъй и станало. Всичко, до което се допирал, ставало злато. Но нещастният цар едва ли не умрял от глад и се спасил, като се помолил да му се отнеме този дар и, когато се окъпал в реката Пактола, се освободил от него, а реката станала златоносна.
Соломон заел престола още малък – бил на 15 години, когато станал цар, и, в самото начало на царуването му, на сън Господ му се явил и му казал да иска каквото желае да му даде. Соломон поискал разумно сърце, праведно да управлява народа, да различава що е добро и що е зло (3 Царст.3:5-9) и затуй му било дадено, освен голяма мъдрост, още и слава, и дълъг живот и успехи.
И ние, в молитва, да просим от бога разум и сърдечна чистота, а Бог не ще остави молитвата ни без награда.
Ако имаме пари, а нямаме мъдрост – парите ще ни погубят. Ако имаме мъдрост, и без много пари да сме, ще бъдем щастливи. По-добре е да сме богати с мъдрост, отколкото с пари.
Обаче, да припечелваме пари за едно сносно живеене ни най-малко не е осъдително. То осигурява един спокоен и умерен, добър живот.
Времето е пари – да го ценим! Ако всеки ден употребяваме в полезен, плодоносен труд, ще си осигурим възможности за добър живот. С такива разбирания за парите, и при по-малко пари, ще се чувстваме доволни и ще умеем да ги ценим като плод на нашия честен труд.
1960 г.