БИВОЛАРЯ
Още не сме се здрависали и на висок глас ме пита. Вярно ли е това, което казаха по телевизията? Вярно ли е това, което пише по вестниците, че го хванали да купува гласове от циганите? То досега за наш човек в държавата се говореше и пишеше само ако е обратен!
Вярно ли е сега това, което се съобщава? Ами ако не е вярно? Кой го съобщи това, кой е този вестоносец, защо не пишат за него - осъждан, неосъждан, лъжлив, крадлив. Човешка съвест с колко помашки пари… Кой да ни каже…
Мълчат съветниците. Цяло село избяга - мълчат. Търчат по селски сборове, друсат хора, ближат блага - с какви пари, с какъв бюджет - някой да си чул да е декларирал законно събрани дарения - кметове, кметски наместници, Общината - развявайте знамена, чупете снаги…
Дами и господа, това, което харчите, се декларира и без разрешение на Общинския съвет не се харчи.
Откъде пари за гласове? Какви са правата и задълженията ви?
Циганин да си днеска! Да си чул българин да получава помощи? А уж и ние сме с права!
Улава работа! Мъгливо, чува се, пък не се вижда. Тъй е от едно време - диря има, влък няма…
Чувал съм за оня, дето бил кмет на сегашния кмет. Махнали го, сложили го за животновъден бригадир. Взело да се разваля овчето мляко. От мандрата не го искали, имало нещо в него, но какво? Затърчали оперативни работници, службите заслухтели. На тоз задача, на онзи… Пеев предложил от всяко стадо да подквасят мляко и животновъдите да ядат от него - в чисто нови съдове, с чисто нови лъжици.
Всичките яли, бригадирът отказал. Качили го в джипа и ей там, зад Червената чешма, си казал. Пикаел в млякото, сърдит, дето го махнали от кметуването…
Ами дядо Пейо биволаря - смел, здрав човек, пасеше селските биволици. То ако не бяха биволиците, с какво щяха да изучат децата, с какво щяха да си накупят жилища, коли. Няма вече биволи, няма…
С желязна вила и карабина на гърба дядо Пейо пасял животните на цяло село - тук-там накупили крави, имало и кравешки бик - и тях пасял. Бил като ветеринарен лекар, на фронта гледал животните в обоза. Не може ли да се заплоди биволица или крава, дробил им кожата на два смока и на следващия път хващали. За брадавици по цицките също слагал в зобта на животните дробена сушена кожа от смоци.
Ама докарали една малакиня - с бяло между рогата, бяло имала и между краката. Заежили се двата бика около нея и се сбили, заорали земята, мучали, рогите им се сплели. Дядо Пейо ръгал с вилата бутовете на кравешкия бик - да не пречи на биволския - и ги разтървал. Подкарал ги към дъбовете, там ги пладнял, пък и той си подремвал. И както си спял, кравешкият го натиснал, раздрал го, тъпкал и мачкал - вилата намерили строшена на три, карабината на две…
Ей там, дето сеете днеска, на нивата й казваме Пеевата, там кравешкият бик уби дядо Пейо Биволаря…След смъртта му аз станах биволар.
Държеше пръчка, начупи я на две, хвърли парчетата на земята и продължи. Няма да спрат да крадат, то гушите им пълнене нямат, ама дано да съм жив, пак да има Народен съд, за всичко що съм чул и видял ще кажа. Нека стискат кесиите си, виж някой рече да плащат…
Мъгливо, мъгливо - чува се, а се не вижда…
В петък жената заложи в града обеците си, да платим тока - седемдесет лева са, ама като ги нямаш… Плащат ми килограм овча вълна шейсет стотинки, за литър мляко - петдесет, а в магазина сто грама салам - един и тридесет?!
Мъгливо, мъгливо - чува се, а се не вижда.